کشتی های ایران در بسیاری از آبهای آزاد اجازه تردد دارند

0
2

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مسعود پل مه» عصر سه شنبه در یک نشست خبری در انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران افزود: برخی شرکت ‌های خارجی به لحاظ تهدیدهای آمریکا پوشش های بیمه ای خود را فقط تا زمانی ارائه می کنند که کشتی های تجاری وارد آب‌های ایران نشده باشند.
وی اضافه کرد: با توجه به تجربه تحریم های گذشته، ۲ شرکت بیمه در مناطق آزاد کیش و قشم کار بیمه کشتی‌های تجاری ایران را برعهده دارند و ۲ موسسه رده بندی در ایران مشکلات صدور گواهینامه های این کشتی ها را پیگیری می کنند.
پل مه گفت: به دنبال تحریم های جدید برخی شرکت های خارجی بنادر ایران را ترک کردند و در بسیاری از بنادر جهان به غیر از تعداد محدودی، همچنان به کشتی‌های ایرانی خدمات دریایی ارائه می شود.
«هرچند در حوزه های دریایی و بندری بسیاری از کشتی ها و اشخاص حقیقی در فهرست سیاه قرار گرفتند اما با توجه به تجارب ارزنده گذشته، می توان با تحریم های آمریکا مقابله کرد و دولت نیز از هرگونه اقدام بخش خصوصی در این زمینه باید حمایت کند».
وی تاکید کرد کشتیرانی و حمل و نقل دریایی ایران با کشور متخاصمی مقابله می ‌کند که تاکنون نشان داده است به هیچ یک از اصول بین المللی در این عرصه پایبند نیست.

**تقاضای تحویل سوخت یارانه ای به کشتی های کوچک
پل مه گفت: ۳۳ درصد هزینه کشتی ها به سوخت اختصاص دارد و هنگام ورود به بنادر باید عوارض بیشتری پرداخت کنند.
وی ادامه داد: برای رونق کسب و کار این شناورها، دولت باید برای این شناورها سوخت یارانه ای در نظر بگیرد.
به گفته پل مه، بیش از ۹۵ درصد تجارت ایران به دریا متکی است و اکنون بیش از ۹۰ درصد واردات کشور از طریق دریا انجام می شود و بیش از ۲۷۰ شرکت در این عرصه فعالیت می کنند.
این مقام صنفی از برگزاری شصت و پنجمین سالگرد تاسیس این انجمن با حضور دست‌اندرکاران حوزه دریا و بندر در هفته آینده خبر داد.

** کشتی های ایرانی توانمندی مصرف سوخت با سولفور کم را ندارند
رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته نیز گفت: هرچند تحریم ‌ها حجم مبادلات بازرگانی خارجی کشور را کاهش داده است اما نباید اجازه داد کسب و کارهای دریایی از رونق بیفتد و هزینه‌ها در این بخش افزایش یابد.
«امید ملک» افزود: حمل و نقل دریایی تابع کنوانسیون های بین المللی است و سازمان بین المللی دریانوردی (ایمو) تاکید کرده است تا سال ۲۰۲۰ میلادی سولفور سوخت تمام کشتی های تجاری باید به کمترین میزان کاهش یابد تا علاوه بر حفظ محیط زیست دریایی، آلودگی کشتی های تجاری نیز به کمترین میزان برسد.
وی گفت: کشتی های ایرانی توانمندی مصرف سوخت با سولفور کم را ندارند و پالایشگاه‌های ایران نیز این نوع سوخت را تولید نمی کنند اما تلاش می شود با دریافت معافیت های مورد نیاز، در سال‌های آینده کشتی‌ها برای استفاده از این نوع سوخت آماده شوند.

اقتصام*۱۱۰۸*۱۹۶۱*

انتهای پیام /*

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید